Saksanpähkinän kuukausitiedote

ELOKUU 2021

Palasimme taas päiväkotiarkeen elokuun alussa ja vähitellen tutut rutiinit ja mukavat leikit ovat täyttäneet taas päivät Saksanpähkinässä. Elokuussa olemme aloitelleet joka tiistaisia Piki-hetkiä sekä tämän vuoden kaupunkiprojektia tutustumalla liikenteeseen ja lapsille tuttuun kulkuvälineeseen pyörään.

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

Projektimme aluksi olemme tutustuneet sekä suomeksi että saksaksi liikenteeseen sekä siihen liittyvään sanastoon. Olemme tutkineet liikennemerkkejä ja liikennevaloja sekä niissä esiintyviä muotoja ja värejä. Isommat lapset pääsivät suunnittelemaan omat liikennemerkkinsä ja tekemään hamahelmistä liikennevalot mallin mukaan.

Kulkuvälineistä olemme tutkineet tarkemmin pyörää sekä pyörän eri osia. Sanastoa on käyty läpi sekä suomeksi että saksaksi. Teimme oman pyörätutkimuksen, jossa vertailimme omia pyöriämme ja löysimme niistä yhteneväisyyksiä ja erilaisuuksia sekä eri tapoja luokitella niitä. Jokainen lapsi on saanut suunnitella oman pyöräilykypäränsä eteisen seinälle.

Elokuun aikana olemme laulaneet suomeksi ja saksaksi vanhoja tuttuja lauluja , joilla olemme vahvistaneet ryhmäytymistä. Erilaiset kulkuneuvot, liikennesäännöt ja liikennevalot ovat olleet myös monen uuden laulun teemana.

Kirjoja olemme lukeneet ahkerasti sekä isompien että pienempien kanssa ja saimme päiväkodille pari uutta mukavaa lukusoppea, joihin mahtuu nyt mukavasti lukemaan lasten kanssa.

Esiopetus alkoi elokuun aikana ja ryhmän kanssa olemme tutustuneet toisiimme ja kirjan hahmoihin sekä heidän seikkailuihinsa keskustellen, leikkien sekä erilaisia tehtäviä tehden. Aloitimme lisäksi Lukuhöperö-projektia lukemalla Veera Virtasen ensimmäisestä päivästä ja tekemällä kirjaan liittyviä tehtäviä.

Pikisaaressa kävimme tutustumassa taas oululaisten taiteilijoiden ympäristötaiteeseen Pikisellä polulla. Lapset muistelivat kierroksella myös viime vuoden taideteoksia ja pohdimme taitelijoiden ajatuksia teosten taustalla.

 

 

Minä ja meidän yhteisömme:

Aloitimme elokuussa ”Pikin tunne- tiistait”, joissa Piki-kirjan avulla tuemme lasten tunne- ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Piki hetkiin osallistuvat päiväkodin kaikki lapset ja luemme Pikistä kertovaa kirjaa aina vähitellen eteenpäin ja teemme pieniä harjoitteita yhdessä. Meillä on myös oma Piki-maskotti, joka löytyy tiistaisin aina jonkun lapsen korista. Pikiä on muutenkin ahkerasti pidetty sylissä ja otettu leikkiin mukaan.

Päivittäin lapset harjoittelivat päiväkodin eri toiminnoissa toimimaan eri-ikäisten lasten kanssa ja ottamaan toisia huomioon. Erilaiset leikkitilanteet ovat sosiaalisten taitojen oppimisen kannalta erittäin tärkeitä ja siksi kannustamme lapsia leikkimään erilaisissa ryhmissä: eri-ikäisten kanssa, isossa porukassa, pienessä porukassa ja eri tilanteissa. Vertaisoppimista tapahtuu monissa eri päivän tilanteissa.

Kasvan, liikun ja kehityn:

Elokuussa olemme liikkuneet ulkoilujen aikana eri tavoin päiväkodin omalla pihalla pyöräillen, pelaten ja muuten leikkien. Lisäksi olemme käyneet kävelyllä Hollihaan puistossa sekä omalla kasvatuslaatikollamme.

Koska emme pääse enää jumppaan Urheilutalolle, olemme pitäneet torstain jumpat puistossa. Elokuun aikana on harjoiteltu pallonkäsittelytaitoja Pikin pallojumpassa sekä projektiin liittyen pidetty liikennejumppaa, jossa harjoiteltiin erilaisia perusliikuntataitoja. Projektiin liittyen kävimme jumppaporukalla myös liikennepuistossa, jonne jokainen sai ottaa mukaan oman potkupyörän- tai laudan. Jumpan aikana harjoiteltiin turvallista liikkumista, toisten huomiointia sekä tutustuttiin liikennesääntöihin. Vauhtia riitti potkutellessa erilaisia reittejä.

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Kesän jälkeen olemme saaneet maistella kasvatuslaatikon satoa. Tomaatit ja porkkanat odottavat vielä laatikossa, mutta perunasadon nostimme jo ja nautiskelimme Annen tekemistä perunarösteistä. Kurkkuakin olemme jo maistelleet ja lisäsatoa siitäkin odotellaan.

Metsämörriä lähdettiin tervehtimään omaan metsämörrimetsäämme ja ensimmäisellä kerralla kuulimme tarinan Metsämörrin syntymästä. Muistelimme myös metsän käyttäytymissääntöjä ja rajoja, missä metsässä saa liikkua. Seuraavalla kerralla Metsämörri tulikin jo meitä tervehtimään ja lapset tekivät metsäneläimille majoja ja tutkimme metsästä löytyviä ötököitä luupeilla. Leikit ovat lähteneet hyvin sujumaan metsässä, ja ympäristö on vähitellen innostanut kovasti tutkimaan ja kehittelemään uusia leikkejä.

Nuppuset eli päiväkodin 2-3-vuotiaat retkeilijät pääsivät elokuun retkellä liikennepuistoon. Siellä tarkkailussa olivat liikennemerkit ja turvallinen kulkeminen. Lisäksi leikittiin hetki leikkipaikalla, jossa liukumäestä sai laskea liikennevalojen ohjeen mukaan.

Projektimme sisältää paljon tutkimista ja keskitymme ainakin aluksi paljon matemaattisen ajattelun kehittämiseen. Lukujonotaidot, yksi-yhteen-vastaavuus, numeromerkit sekä luokittelu ja vertailu ovat tulleet tutuiksi suomeksi ja saksaksi ja taitoja harjoitellaan ja syvennetään erilaisin pedagogisin menetelmin. Olemme tutkineet lisäksi kuinka pitkälle erilaiset leikkiautot liikkuvat ja mikä siihen mahdollisesti vaikuttaa. Lisäksi tutkimme päiväkodin parkkipaikkaa ja siellä olevia erilaisia kulkuvälineitä. Samalla vertailimme lukumääriä ja mietimme tutkimuksemme luotettavuutta.