SYYSKUU 2018

Syyskuussa ryhmä täyttyi uusien lasten aloittaessa. Totuttelun jälkeen leikit lähtivät mukavasti käyntiin. Metsäprojekti vei meitä mukanaan ja tutustuimme puiden lisäksi sieniin ja marjoihin sekä moniin metsän eläimiin.

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

Erwin kävi jälleen viihdyttämässä lapsia saksankielisellä tarinalla. Suomen- ja saksankielillä tehtiin syyskuun lehti Metsäuutiset, josta voi lukea syyskuun tapahtumista metsäprojektissamme.

Metsäisiä askarteluja on tehty lisää koristamaan päiväkotia ja tulevan yöretken rekvisiitaksi. Askartelujen myötä on harjoiteltu runsaasti maalaus-, leikkaus-, liimaus-, repimis- ja rypistely- sekä ompelutaitoja. Laulujen ja soittimien avulla on tutustuttu metsän asukkaisiin, kasveihin ja puihin. Lapset saivat nauttia myös metsäisestä paperinukketeatterista, ja hahmot ovat olleet mukana myös leikeissä. Leikkipäivät ovat vieneet sekä lapset ja aikuiset mukanaan, ja eri leikkiporukoissa leikkiminen on ollut todella antoisaa!

Minä ja meidän yhteisömme:

Esikoululaiset ovat käyneet sekä Nuottasaaren koulussa että Steinerkoulussa tutustumassa ja osallistuneet oppitunneille. Vierailut olivat hyvin erilaisia, mutta kiinnostavia. Eskarit matkustivat bussilla myös Oulu-halliin Turvaa tenaville–tapahtumaan, jossa tutustuttiin liikenteeseen, poliisiin, palokuntaan ym.

Palokunta vieraili myös päiväkodilla ja teimme poistumisharjoituksen päiväkodin sisätiloista ulos kokoontumispaikalle. Lapset saivat seurata myös opettajien alkusammutusharjoitusta ikkunastaJ

Metsämörriretkeläiset löysivät metsämörrimetsän läheltä pienen pihlajan, jonka valitsimme ystäväpuuksemme. Pihlaja sai nimekseen Pihla, ja nimenanto sinetöitiin puun halailulla. Pihlasta otettiin syksyinen kuva ja lapset piirsivät oman versionsa Pihla-pihlajasta päiväkodin seinälle.

Valokuvaus järjestettiin syyskuun lopulla ja jännityksellä odottelemme kuvia ihailtavaksi. Kuvattavat olivat innokkaita ja tekivät kuvaajan kanssa hienosti yhteistyötä!

Kasvan, liikun ja kehityn:

Jumpassa on liikuttu syksyisen teeman ja eri metsän eläinten mukaan. Karhut, ketut ja oravat ovat harjoittaneet meitä eri perusliikuntataidoissa, lehtien lento on opettanut liikkeen ja pysähtymisen eroja ja tuttujen sienten ja marjojen avulla olemme leikkineet ja pelanneet liikunnallisia leikkejä. Esikoululaiset jatkoivat vielä liikuntaa esiopetuksen keinoin–projektia harjoitellen kirjaimia ja muotoja.

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Tutkimushuoneessa olemme tehneet mittaus- ja laskemistutkimuksia kävyillä, kepeillä ja kivillä. Lapset ovat tuoneet luonnosta löytämiään tutkimuskohteita kuten lehtiä, pihlajanmarjoja, kiviä… Istutimme kuusensiemeniä, ja ne lähtivätkin hyvin kasvamaan. Lisäksi istutimme purkkiin pienen koivun taimen. Innokkaita kastelijoita on riittänyt, ja ikkunasta tuleva valo riittää vielä toistaiseksi. Eskarit kävivät kuvaamassa syksyn merkkejä puistossa. Syksyn väreihin on tutustuttu myös värikokeilujen avulla: on sekoiteltu värejä keskenään ja arvailtu mitä värejä niistä syntyy. Tehtiin myös limaa, joita sekoiteltiin keskenään muodostaen eri värejä. Metsän tuoksuja on haisteltu ja eri marjoja maisteltu.

Esikoululaisten tutkimusprojekti aloitettiin, ja Montessoreiden puolella eskarit ovat tutustuneet avaruuden ihmeisiin tekemällä mm. avaruusraketit.