TAMMIKUU 2020

Tammikuu jatkui sääilmiöteemalla, aloimme käsitellä lunta ja jäätä eri oppimisen alueiden kautta ja koristelemaan lumihuonetta talvikuntoon!

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

Olemme laulaneet uusia ja jo tuttuja talvilauluja ja soittaneet erilaisilla soittimilla musiikin tahtiin. Tiistain taideaamut ovat jatkuneet nyt kevätkaudella ja olemmekin jo taiteilleet usein erilaisin tekniikoin upeita taideteoksia. Lumihuoneessa esillä on kahdenlaisia talviteemaisia steariiniteoksia, joista toisissa on käytetty taiteilussa apuna kuumaa steariinia ja toisissa hinkattu kynttilöillä lumista maisemaa ja tämän jälkeen maalattu päälle vesiväreillä. Eteisestä taasen löytyvät kauniit vesivärisuolateokset. Kuun viimeisenä taideaamuna taiteilimme kauniita lumihiutaleita ja koristelimme ne sokerilla. Lisäksi sinisen huoneen lapset ovat piirtäneet kuulemansa sadun perusteella omat maisemat. Eskarit ovat käsitelleet taideasioita ja taidevandalismia sekä äänestäneet levyraadissa lempparikappaleensa. Pienten kanssa on treenattu sanoja ja asioiden nimeämistä kuvakorttien avulla ja isompien kanssa kirjainten tunnistamista, riimipareja, lukemista, kirjoittamista ja tavuttamista.

Minä ja meidän yhteisömme:

Tammikuu on ollut suurten muutosten aikaa. Heti tammikuun alusta saimme kaksi uutta lasta Pähkinä-porukkaamme, jotka ovatkin sopeutuneet päiväkotielämään vallan mainiosti! Sanoimme hieman yllättäen Annekelle heipat ja toivotimme Suvin tervetulleeksi. Juhlimme Maxin syntymäpäivät ja herkuttelimme jäätelöillä! Suuri osa porukasta sairasteli kokonaisen viikon ja lapsia oli päiväkodissa jopa alle 10! Tammikuun puolivälin jälkeen saimme joukkoomme kuudeksi viikoksi saksalaisen harjoittelijan, Michellen, ja juhlimme lisäksi haikein mielin Veeran ja Valtterin läksiäisiä.

Kasvan, liikun, kehityn:

Jumpat jatkuivat heti loppiaisviikolla ja lähdimmekin ensimmäiseen jumppaan koko porukalla. Olemme treenanneet jumpassa talveen ja lumeen liittyviä pelejä ja leikkejä ja niihin on yhdistelty muun muassa matematiikkaa ja kehonhallintaa. Lisäksi olemme treenanneet pallonkäsittelyä vieritellen, heitellen ja potkien palloa. Hipat erilaisin variaatioin tuntuvat pitävän pintansa lasten suosikkipeleinä!

Viimeisellä viikolla pääsimme myös vihdoin luistelemaan, luistelut aloittivat 5- ja 6-vuotiaat.

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Tammikuussa pääsimme mörrimetsälle kolmesti, tosin viimeisellä kerralla kaivuutöiden vuoksi ei päästy aivan metsään asti, vaan kiivettiin kukkulalle, olipahan mukavaa leikkiä ulkona, katsella maisemia ja nautiskella kuumaa hunajateetä koleassa säässä! Ensimmäinen metsäretki tehtiin melkein lumettomaan metsään, mutta tammikuun lopulla lunta tuli senkin edestä. Lapsille on pyritty jättämään mahdollisimman paljon vapaata leikkiaikaa metsässä, mutta matkalla metsään ja metsän portilla olemme laulaneet, leikkineet ja pelailleet erilaisia pelejä, pohtineet eläinten talvehtimista, miten ne elävät talven aikana, nukkuvatko he talviunta, millaiset ja mistä materiaalista ne rakentavat omat pesänsä ja mitä ne syövät talvella. Olemme pelanneet saksaksi ja suomeksi eläimiin ja niiden liikkumiseen liittyvää arvuutteluleikkiä ja laskeneet kuljettavien askelten määriä ja pohtineet eläinten liikkumistyylejä.

Sinisessä huoneessa olemme harjoitelleet ahkerasti matematiikkaa leikkien, pelaillen ja samalla plus- ja miinuslaskuja laskien. Olemme tehneet itse lunta partavaahdon ja soodan avulla ja kuohuttaneet sitä etikalla, olemme liuottaneet sokeria kuumaan veteen, värjäsimme veden siniseksi ja laitoimme sen piipunrassien kanssa odottelemaan, josko saisimme siitä kasvatettua ”jääkiteitä”. Olemme myöskin harjoitelleet hienomotorisia taitoja leikkelemällä lumihiutaleita. Kuun lopuksi hassuteltiin ja tehtiin syötävä taideteos sokerista värjäämällä sitä, rakentamalla lumilinna palasokereista ja tekemällä vaahtokarkkilumiukko.