ELOKUU 2019

Elokuu alkoi rauhallisesti, sillä päiväkodissa jatkoi sama tuttu ryhmä ja moni perhe jatkoi vielä lomailua ainakin osittain. Aloitimme uuden projektin taivaan ja sään ilmiöistä ja tutustuimme sateenkaareen, aurinkoon, pilviin ja tuuleen.

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

Olemme lukeneet kirjoja säänilmiöistä saduista tietokirjoihin sekä lorutelleet auringosta ja sateesta kertovilla loruilla. Saksaksi on kuultu sormilorutteluja ja laulettu uusia ja vanhoja sateesta kertovia lauluja. Säänilmiöistä on keksitty riimittelyjä ja tavuttamista harjoiteltu: sa-teen-kaa-ri!

Taideaamuina on ehditty perehtyä monenlaiseen maalaus- ja askartelutekniikkaan. Sateenkaaria on maalattu sokerivesitekniikalla vesivärejä käyttäen sekä mitattu lankoja, leikattu ja liimattu niitä sateenkaariksi. Pilviä tehtiin tuputtamalla sabluunoilla sekä tuuleen liitettiin vesivärin puhaltaminen pillillä, jolloin saatiin aikaan keltaisia salamoita ja sinisiä vesipisaroita.

Kädentaitoja on harjoiteltu muutenkin ahkerasti. Leikkausharjoituksina on tehty aurinko ja sille säteitä, ommeltu pilviä ja liimailtu eri materiaalista taivaan maisemaa musiikin ja äänten säestyksellä sekä askarreltu sateenkaaria kattoon roikkumaan.

Säänilmiöiden ääniä on kuunneltu ja tunnistettu tabletilta ja niitä on tehty erilaisilla soittimilla. Eri taiteilijoiden taideteoksia on yhdistelty sopivalta kuulostavaan musiikkiin.

Minä ja meidän yhteisömme:

Elokuun alussa lapset saivat miettiä kiinnostavimman säänilmiön, johon alettiin paneutua hankkimalla tietoa. Päädyimme aloittamaan projektin sateenkaareen liittyvillä asioilla. Samalla päätettiin alkaa sisustaa uudeksi leikki- ja rentoutumisympäristöksi sateenkaarihuonetta, johon saatiin kankailla, valoilla ja lasten askarteluilla ihana tunnelma. Leikkiä varten tuotiin huiveja ja viittoja, jotka saivat heti lasten mielikuvituksen liikkeelle.

Syntymäpäiviä on ehditty juhlia ja viettää jo useammat elokuun aikana.

Esikoululaiset ovat tutustuneet naapuripäiväkodin eskareihin ja aloittaneet yhteisen esikoulun liikuntaprojektilla. Myös Kummaa! –eskarikirjaan on päästy tutustumaan yhdessä. Lisäksi jokainen huolehtii vuorollaan omista eskareiden vastuutehtävistä sekä yhteisiä kauppareissuja tehdään säännöllisesti opetellen samalla liikennesääntöjä, ostoksien tekemistä, hintoja ym.

Kasvan, liikun ja kehityn:

Elokuun aikana on saatu ulkoilla sateessa ja auringonpaisteessa! Samalla on yritetty harjoitella säänmukaista pukeutumista.

Jumpassa on tutustuttu sateenkaareen, sateeseen ja tuuleen liikunnan keinoin. On kertailtu värejä ja kehonosia leikkien ja pelaten, harjoiteltu reaktiokykyä ja ohjeiden mukaan toimimista. Laskuvarjokangasta käyttämällä on saatu mukaan tuulen ja myrskyn tuntua.

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Kesän jälkeen menimme heti jännittyneinä kasvatuslaatikollemme Hollipuistoon ja löysimme hurjasti herneitä ja isojakin retiisejä. Niistä on saatu satoa koko kuukauden ajan ja olemme nauttineet niitä välipalalla. Vuorotelle sekä pienet että isot ovat käyneet korjaamassa satoaJ Kiitos kaikille jotka kävitte kesällä kastelemassa istutuksia!

Sään ilmiöihin on tutustuttu myös tekemällä erilaisia kokeita. Sateenkaaria, myrskyä ja pilviä on kokeiltu tehdä eri tavoin, ja osa kokeista ja tutkimusta ovatkin onnistuneet. Kokeissa on käytetty erilaisia materiaaleja ja menetelmiä punakaalesta elintarvikeväreihin, hiuslakkaan ja jääpaloihin… Olemme myös todenneet, että kaikki tutkimukset eivät välttämättä aina onnistu, ja pohtineet erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja.

Sademittarin seuranta on kuulunut loppukuun ajan aamupäiväulkoiluihin, ja taulukkoon on merkitty sademäärät muistiin.

Metsämörriretkillä on tutustuttu erilaisiin pilviin ja opeteltu niiden nimiä, leikitty sääleikkejä ja kohdattu monenlaista säätäJ

Nuppusretkeläiset kävivät retkellä puistossa puhaltelemassa saippuakuplia ja etsimässä kuplista sateenkaaren värejä. Myrkkysienileikkiä leikittiin luonnonmateriaalilla, kuten pihlajan marjoilla. Ja eväät tietysti kruunasivat retken!