Saksanpähkinän kuukausitiedote

SYYSKUU 2020

Pikikirja tunneprojekteineen saatettiin loppuun ja saatiin paljon harjoitusta tunnetaitoihin ja kaveruutta koskeviin asioihin. Harjoituksia ja käsiteltyjä asioita on nyt hyvä jatkossakin muistella ja käyttää ahkerasti päiväkodin arjessa. Koteihin, lähiympäristöön, Ouluun sekä vanhoihin asioihin tutustuminen on alkanut toden teolla, ja tämä on näkynyt kaikessa tekemisessämme.

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

Toripolliisin tarinatiistait alkoivat syyskuussa saatuamme kirjeen Toripolliisilta, joka yllättäen ilmestyi päiväkotiimme. Toripolliisi halusi kuunnella kanssamme tarinoita ja tutustua lapsiin. Aloitimmekin viikon lapsi- projektin, jonka aikana vuoroviikoin tutustumme tarkemmin jokaiseen lapseen ja hänelle tärkeisiin asioihin.

Tarinatiistaisin laulu johdattaa meidät aluksi tarinoiden maailmaan. Toripolliisin kanssa olemme kuunnelleet erilaisia tarinoita ja loruja kodeista, sadonkorjuusta ja syksystä. Lapset ovat saduttaneet, lorutelleet, riimitelleet ja jatkaneet aloitettua tarinaa sekä keksineet soitintarinan. Samalla on opittu eri aihepiireihin liittyvää sanastoa, mielikuvien käyttöä ja toisten kuuntelemista ja oman vuoron odottamista.

Teimme murresanakirjan oululaisista murresanoista ja niiden merkityksistä. Huomasimme, että monet sanat muistuttavat muiden kielien sanoja, mutta jotkut kuulostivat tosi hassuilta ja omituisilta.

Toripolliisilaulu on säilyttänyt suosionsa, mutta sen rinnalla olemme laulaneet muitakin mukavia lauluja, kuten Mamma se lähti torille, Peltirännin peikkopoika ja muut syksyiset laulut.

Kodeista puhuessamme askartelimme kenkälaatikkokodit turvamaskoteille. Kodit päällystettiin tapetilla ja sisustusta tehtäessä harjoiteltiin oman luovuuden ja suunnittelutaidon rohkeaa hyödyntämistä. Mielikuvitusta ja ideoita ei puuttunut, ja lopputuloksista tuli todella hienoja ja täynnä monenlaisia yksityiskohtia.

Kotiin kuuluvista asioista sekä syksystä on syntynyt vesivärimaalauksia, ja pienemmät ovat painaneet värikkäitä syksyn lehtiä käyttäen sabluunana oikeita lehtiä, jotka he itse keräsivät. Ouluprojektiin liittyen olemme tehneet kaupunkisiluetteja tikuista harjoitellen suunnittelemista ja rakennusten hahmottamista.

Minä ja meidän yhteisömme:

Olemme opetelleet etsimään vahvuuksia toisistamme vahvuuspuihin, jotka ovat esillä jokaisen lapsen omalla viikolla. Puihin ovat saaneet myös vanhemmat, isovanhemmat tai muut tärkeät ihmiset ja me opettajat sanoa lapsen vahvuuksia. Saamme tietää lapsesta enemmän kotona tehdyn haastattelun avulla, ja viikon aikana lapsi saa esitellä muille itselleen tärkeitä ja mieluisia asioita.

Keskustelimme lasten kanssa kodeista, niihin kuuluvista asioista ja lemmikeistä. Saimme päiväkotiin vierailijan, joka kantaa kotiaan aina mukanaan: Malla-kilpikonna vietti päivän kanssamme, ja opimme paljon kilpikonnien elämästäJ! Tutustuimme kaupunginosiin, joissa lapset asuvat, ja niiden nimien historiaan ja alkuperään. Tutustuimme myös vanhoihin esineisiin, joita ennen vanhaan on ollut kodeissa, ja kokeilimme käyttää niitä. Mankelointi, kahvin jauhaminen, pyykinpesu pyykkilaudalla ja tuohivirsuilla käveleminen ovat tulleet tutuksi. Samoin monet muut vanhat esineet! Entisajan ruokiin on tutustuttu maistelemalla reikäleipää, leipäjuustoa sekä piimää, ja eskarit pääsivät valmistamaan viiliä Annen kanssa.

Lähiympäristöstämme löytyi kiintoisa kohde, Limmin kartano, joka on tuhoutunut tulipalossa. Tutustuimme kartanon ja sen asukkaiden historiaan, ja saimme selville paikalla sijainneen myös nahkatehtaan. Kävimme ihmettelemässä raunioita, ja lasten kiinnostus heräsi niin, että piirsimme kuvia kartanosta ennen sen tuhoutumista, ja suunnittelimme myös sen sisustusta.

Eskarit siirtyivät liikuntaeskarista tutkimusten maailmaan, ja samalla pääsimme tutustumaan enemmän montessorimateriaaleihin ja kahdella ensimmäisellä kerralla on tutkittu tarkemmin kellumista.

Kasvan, liikun ja kehityn:

Jumpassa ollaan harjoiteltu perusliikuntataitoja mm. Toripolliisin, Potnapekan ja junailun sekä syksyisten asioiden avulla.

 Olemme liikkuneet paljon lähiympäristössämme tutustuen siihen ja tehden havaintoja sen muuttumisesta mm. rakentamisen ja vuodenajan vaihtumisen myötä.

 

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

 Torilla on tutkittu ympäröiviä rakennuksia ja torimyyjien antimia, ja Kauppahallissa katseltiin remontin aiheuttamia muutoksia. Reippailimme myös Pohjois-Pohjanmaan museoon, jossa tutustuimme Oulun pienoismalliin ja vanhanaikaisiin asuntoihin ja niiden esineisiin.

Potnapekka-ajelulla nähtiin ja tunnistettiin paljon tuttuja paikkoja: tori, kirjasto ja teatteri, Ainolan puisto sekä monen lapsen kodit ja päiväkotireitit.

Metsämörrissä on piiloteltu aarteita, tehty majoja  ja purettu ympäristötaidepolku pois. Kiitos kaikille vierailijoille! Oli mukavaa, että kävijöissä oli muutamia ulkopuolisiakin vieraita!

Nuppusretkeläiset pääsivät puistoretkellään syksyisiin tunnelmiin. Lennätimme vaahteranlehtileijoja, lajittelimme erivärisiä syksyn lehtiä sekä valokuvasimme ihan itse syksyn merkkejä. Samalla opittiin, mikä puu on vaahtera ja mikä taas pihlajaJ Lasten toiveena teimme lopuksi kierimisharjoituksia kumpareelta alas.

Kasvatuslaatikko siivottiin talvikuntoon ja kerättiin viimeinenkin sato talteen. Tomaatit eivät olleet vielä kypsyneet, mutta jatkamme niiden kypsentämistä huoneen lämmössä päiväkodilla.