Saksanpähkinän kuukausitiedote


Elokuu 2024

Rentouttavan kesäloman jälkeen päiväkoti avasi ovensa jälleen elokuun alussa. Ensimmäisillä viikoilla koettiin jälleennäkemisen riemua sekä osa totutteli uuteen arkeen päiväkotitaipaleen aloituksen muodossa. Ensimmäisen viikon aikana vaihdettiin lomakuulumisia ja erilaiset leikit täyttivät päiväkodin tilat leikkijöineen. Finja Saksasta aloitti harjoittelun päiväkodissamme ja on kanssamme koko toimintakauden aina ensi kesään saakka. Elokuussa saimme nauttia kesäisistä päivistä ja ulkoilimmekin paljon päiväkodin pihalla sekä lähiympäristössä.

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

Kesälomakuulumisia on vaihdettu kertomalla lomasta, maalaamalla lomamuistoja vesiväreillä sekä tekemällä lomapuuhista gallup-kyselyn. Uiminen ja eläintarhoissa vierailut sekä mökkeily olivat kuuluneet monen lapsen lomaan.

Ystävämme Kupsu perhonen toi meille kirjeen, jossa kertoi omasta lomastaan. Kupsu oli matkannut loman aikana maan ääriin ja takaisin, nimittäin Etelämantereelle ja pohjoisnavalle. Kupsu kutsui meidät mukaansa tutkimusmatkalle ihmeelliseen ja ainutlaatuiseen Grönlantiin.

Grönlanti-projektin olemme aloittaneet tutustumalla maan luontoon, ilmastoon, eläimiin ja asukkaisiin sekä heidän arkeensa. Sanastoa on kartutettu lukemalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tekemällä kirjain- ja lukuharjoituksia sekä nimeämällä Grönlantiin liittyviä asioita suomeksi ja saksaksi.

Sinisen huoneen porukan kanssa teimme käsitekartan Grönlannista. Ihan aluksi kirjasimme ylös mitä aiheesta tiesimme jo valmiiksi. Seuraavaksi kirjasimme ylös valokuvista ja videoista tekemiämme havaintoja. Lopuksi lapset pohtivat mitä haluaisivat Grönlannista oppia ja tietää.

Eteisen seinälle aloitettiin rakentamaan ”maisemataulua” Grönlannista. Lapset pääsivät maalaamaan merta, jäävuoria, vuoria sekä hieman maata ja vihreää nurmeakin sillä onhan Grönlannissakin nyt kesä. Maisemaan lisättiin värikkäitä taloja, joita näkyi Grönlannin pääkaupunki Nuukin kuvissa. Projektin aikana seinälle lisätään asioita lasten toiveiden ja käsiteltyjen asioiden mukaan.

Musiikissa olemme laulaneet eläinlauluja sekä satokauteen liittyviä lauluja. Marjalaulussa lisäksi laskettiin poimitut marjat korista sekä päästiin kokeilemaan rytmittämistä kehärummuilla. Projektin myötä lauluissakin on ollut aiheina jääkarhut ja pohjoisnapa.

Minä ja meidän yhteisömme:

Eskari päästiin aloittamaan yhdessä Montessori-eskareiden kanssa. Ensimmäisen jakson aiheena on ollut eskariporukkaan sekä omaan eskarikirjaan ja sen hahmoihin tutustuminen. Olemme jutelleet säännöistä, eskarin aloitukseen liittyvistä tunteista sekä harjoitelleet oman nimen kirjaimia ja hahmottamista. Lukuhöperö- projekti aloitettiin lukemalla Onni-poika menee eskariin -kirja ja samalla eskarilaiset saivat mukaansa ensimmäisen kotitehtävän.

Vanhempain illassa Elina Tanner Steiner koululta kävi pitämässä luennon lukutaidon tärkeydestä ja sen kehittymisestä. Vanhempainiltaa jatkoimme vielä yhteisen osuuden jälkeen eskareiden vanhempien kanssa käyden läpi tulevan eskarivuoden asioita.

 

 

Kasvan, liikun, kehityn:

Jumpassa olemme viihtyneet Hollihaan puiston alueella. Erilaiset pallopelit ja leikit sekä olympialaisten innoittamana yleisurheilu ovat olleet ulkojumppien aiheina. Motorisia perustaitoja on kehitetty erilaisilla heittoharjoituksilla, juoksu- ja aitajuoksuharjoituksilla, erilaisilla koordinaatioharjoituksilla sekä hypyillä. Erityisesti eri heittoharjoituksissa on korostunut myös silmä-käsikoordinaation harjoittelu sekä voimansäätely ja tarkkuus. Myös uusittua salia pääsimme kokeilemaan napa-alueiden eläinjumpan merkeissä.

Hienomotorisissa taidoissa olemme keskittyneet kynäharjoituksiin ja oman kädenjäljen kehittymiseen sekä saksien käyttöön erilaisten askartelujen ja harjoitusten muodossa. Pienimmät ovat harjoitelleet sorminäppäryyttä nappipelien, nuppipalapelien ja repimistöiden parissa. Myös marjojen poiminta pensaasta oli varsin hyvää motoriikkaharjoitusta.

Eskarilaisten uimaviikko oli myös elokuussa. Uimassa kävimme yhdessä Montessoripäiväkodin kanssa. Uimakoulussa harjoiteltiin monipuolisesti vedessä liikkumista, kastautumista kokonaan veden alle sekä sukeltamista. Liukuminen ja kelluminen sekä potkujen harjoittelu kuuluivat myös uintiharjoituksiin.

 

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Mörrimetsä on kesän aikana kasvanut suorastaan viidakoksi, joten olemme elokuussa retkeilleet puistoissa, Heinäpään portaissa sekä kirjastoretkellä. Kasvatuslaatikolla olemme vierailleet elokuussa ja saaneet jo kerättyä satoakin. Itse kasvatetut herneet maistuivat välipalalla ja pienemmät maalasivat kasvatuslaatikon satoa eteisen luontoseinälle. Päiväkodin pihalta on myös poimittu mustaherukoita ja niistä Anne valmisti herkullisen välipalakiisselin. Vielä odotamme porkkana- ja perunasatoa. Eskarit tekivät kävelyretken Ainolan puistoon, jonka aikana havainnointiin luontoa sekä kaupunkiympäristöä.

.