Saksanpähkinän kuukausitiedote

TAMMIKUU 2021

Talvinen sää ja kirpeät pakkaset saivat meidät tutkimaan veden olomuotoja sekä nauttimaan ulkoilusta sekä talvilajeista ja -leikeistä. Kaveri- ja tunnetaitoja on taas palauteltu mieleen Piki-kirjan avulla kevätkauden alkajaisiksi.

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

Lauluiksi on tammikuun aikana valikoitunut erilaiset talvi- ja pakkaslaulut sekä suomalaiset ja saksankieliset ystävyyslaulut. Laulaessamme olemme harjoitelleet rytmittämistä, ja samalla on muisteltu mm. eri kehonosia.

Kädentaitoja on harjoiteltu monipuolisesti yhdessä ja omatoimisesti. Erityisesti pienemmät ovat tehneet ahkerasti leikkaus- ja pujotteluharjoitteluja ja innostuneet vesiväreistä. Isommat ovat tehneet perinteisiä tupsuja heijastavasta villalangasta oman repun koristeeksi, ja Pikimateriaalin harjoituksina on tehty monenlaisia piirustuksia värikynillä ja liiduilla sekä leikattu ja liimattu erilaisista kankaista tunnematot, jotka herättävät erilaisia aistituntemuksia. Muotoja ja sommitteluja on tehty painamalla, ja painamalla syntyi myös hienot ilotulitustaideteokset.

Pikiharjoituksissa on harjoiteltu paljon oman mielipiteen ilmaisemista, tunteista puhumista, tunnetilojen tunnistamista ja näyttämistä. Toisen tunteisiin eläytyminen ja niitä ymmärtäminen on ollut tärkeänä osana harjoituksia. Erilaisia tunnekortteja ollut käytössä ja tunteita on työstetty myös muovailemalla ilmeitä.

Tarinatiistait alkoivat saatuamme Toripolliisilta kirjeen, jossa saimme tehtäväksi tutustua ystävyyteen liittyviin tarinoihin. Kirjeessä oli myös vanhoja kuvia, joissa saattoi esiintyä vaikkapa toripolliisi itse lapsena! Olemmekin lukeneet paljon ystäväaiheisia kirjoja, miettineet ystävän tekoja ja tehneet draamallisia harjoituksia sekä harjoitelleet oman vuoron odottamista saippuakuplaleikin avulla.

Minä ja meidän yhteisömme:

Esikoululaiset ovat tehneet etäeskaria montessorilaisten kanssa mm. musiikkieskarin muodossa harjoitellen erilaisia rytmittelyjä. Luistelut järjestettiin liikennepuiston jäällä yhteisesti päiväkotien 5-6 -vuotiaiden kanssa. Eskarit ja 5-vuotiaat jatkoivat luistelua oman päiväkodin 4-vuotiaiden kanssa toimien hienona esimerkkinä ja tukena pienemmille.

Käytävään on laitettu nähtäville lasten tekemiä töitä ja kielellisiä tuotoksia, jotta vanhemmat pääsevät paremmin osallisiksi tekemistämme asioista nytkin, kun päiväkotiin ei tulla sisälle tuomaan ja hakemaan lapsia. Toivottavasti myös talon asukkaat saavat päiviinsä piristystä tuotoksistamme!

Kasvan, liikun, kehityn:

Luistelussa on tehty pujottelu- ja taitoratoja, ja leikitty erilaisia leikkejä, jotka harjoittavat luistimilla liikkumista, pysähtymistä, jäältä nousemista ja hahmottamista. Liikeharjoitusten aikana vahvistettiin myös värien ja kehonosien tunnistamista, oman vuoron odottamista sekä muistettiin kaverin kannustamisen merkitys!

Koska Urheilutalo ei ole ollut käytössämme, olemme tehneet ulkona paljon lumitöitä ja leikkineet lumileikkejä, laskeneet mäkeä liukurilla, liikkuneet pienryhmissä kiertoharjoitteluna tehtäväkorttien avulla ulkosalla pakkasessa sekä sisällä leikkineet liikuntaleikkejä ja laulaneet liikuntalauluja. Lapset ovat tehneet omia liikuntaratoja sinisessä huoneessa ja hyppineet innokkaasti trampoliinilla.

 

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Värejä ja muotoja on tutkittu monin tavoin. Kierrätysmateriaalista on tehty lajittelupelejä värien tunnistamisen tukemiseksi, ja muotoja on harjoiteltu liikunnallisten leikkien ja käden taitojen avulla.

Pienemmät ovat pelanneet tabletilla värien tunnistamista kehittäviä pelejä.

Pienimmät ovat harjoitelleet värien, vaatteiden ja kehonosien tunnistamista ja nimeämistä leikkien ja laulujen mutta myös yksilöllisten pukemisharjoitusten avulla.

Erityisesti esikoululaiset ovat tutkineet lunta ja sen muuttumista eri olomuotoihin. On tutkittu sulamista ja haihtumista, lumen puhtautta tai paremminkin likaisuutta ja arvioitu vedeksi muuttuvan lumen määrää. Avaruudellista hahmottamista sekä suurempi-pienempi/enemmän-vähemmän käsitteitä on harjoiteltu kirjan tehtävien sekä erilaisen havainnollistavan materiaalin avulla.

Esikoululaiset ovat myös harjoitelleet omatoimisesti tabletilla legoanimaation tekemistä.

Erityisesti 3-4 -vuotiaiden vapaassa leikissä ovat jatkuneet syyskauden koti- ja junaleikit. Matkustamista ja eväsretkiä on leikitty pakaten mukaan astiat, pyykit ja vauvanuket. Poliisit ja palomiehet ovat tärkeässä osassa, ja roolivaatteina käytetään erityisesti vanhoja hattuja ja laukkuja.

Kaikkein pienimmät ovat ihastuneet varastosta noudettuihin muumihahmoihin ja -taloihin.

5-6 -vuotiaat ovat edelleen innostuneita erilaisista peleistä ja rakenteluista.