Saksanpähkinän kuukausitiedote

SYYSKUU 2021

Saimme tiimiimme mukaan toisenkin saksalaisen harjoittelijan, Lillin, ja olemmekin saaneet nauttia melkoisesti kielisuihkuttelusta. Idearikkaat harjoittelijat ovat innostaneet lapsia entisestään saksan kielen käyttämiseen. Syksyn saapuessa olemme ulkoilleet vaihtelevissa säissä, ja opetelleet tunnistamaan sääilmiöitä sekä sopivaa pukeutumista sään mukaan. Kaupunkiprojekti on edennyt liikenteestä kulkuneuvoihin.

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

Saksaksi on opittu paljon uutta sanastoa liikenteeseen ja kulkuneuvoihin liittyen. Suomeksi on opittu käsitteitä monin eri tavoin. Vieressä, takana, edessä, yläpuolella ja alapuolella sekä monet muut ilmaisut ovat tulleet tutuksi sekä liikunnassa, kädentaidoissa että erilaisissa arkipäivän toiminnoissa.

Vanhoja tuttuja sekä uusia lauluja on laulettu. Villit polkupyörät, pienenpienet veturit ja karusellin autot ovat tulleet tutuiksi.

Kauniit kanervaruukut toivat syksyn tunnelmaa. Leikkaaminen, langan kiertäminen ja kanervien sommittelu kehittivät silmän ja käden yhteistyötä. Muuten askartelut ovat keskittyneet kulkuneuvoihin: ikkunoita koristamaan leikattiin ja liimattiin silkkipaperiautoja, formula-autoissa harjoiteltiin tarkkaa maalaamista ja leikkaamista, pikkuautojen renkailla maalattiin luovasti auton jälkiä sekä hamahelmistä on muotoiltu berliiniläisiä Ampelman -liikennemerkkiukkoja. Niiden myötä on harjoitettu keskittymiskykyä, hahmottamista, laskemista ja käsitteitä eteen, taakse, viereen, ylä- ja alapuolelle.

Pikiaamuina on kokeiltu erilaisten tunnetilojen ilmaisua: suru, viha ja lohduttaminen ovat olleet Pikin aiheena, ja niitä on ilmaistu sanoin, ilmein, soittimien ja oman kehon avulla. Pikiprojekti on tärkeä tapa opetella kielellistä ilmaisua, ja pohtia jokapäiväisiin tilanteisiin ja tunteisiin johtavia asioita ja tapahtumia.

Eskaritehtävänä on ollut ompelun harjoitteleminen laudeliinan valmistamiseksi uimakoulua varten.

 

Minä ja meidän yhteisömme:

Eskarissa on ollut pääteemana kaveruus ja kaveritaidot. Niihin on pureuduttu pelaamalla kaveritaitopeliä, haastattelemalla opettajia kuvaten haastattelut, haastatellen vanhempia ystävyydestä ja piirtämällä omia ystävyyden tekoja. Jakson lukuhöperökirjan aiheena oli tietenkin ystävyys, ja kirja-arvostelu tehtiin kotitehtävänä kaveruuteen liittyvästä kirjasta.

Pikiprojektin tunteita on kerrattu leikeissä. Arkipäivän leikkitilanteissa on muisteltu, miltä Pikistä tuntui vastaavassa tilanteessa, ja keskusteltu yhdessä omista ja toisten tunteista ja teoista. Kaverileikeissä on harjoiteltu toiselle tehtäviä mukavia tekoja, lohduttamista silittämällä, halaamalla, kädestä pitämällä jne.

Päiväkodissa vieraili Kaius kertoilemassa junista, ja toi leikkeihin iltapäivän ajaksi hienon junaradan asemineen ja junineen. Toisen lapsen asiantuntijuus kiinnostavasta asiasta kannusti kuuntelemaan ja oppimaan uutta junista, ja lopuksi pienryhmissä päästiin leikkimään hienoilla junilla tai tutkimaan Kaiuksen junakirjoja.

 

Kasvan, liikun ja kehityn:

Olemme edelleen jumpanneet ulkosalla. Aiheena ovat olleet mm. junat, ja välineinä on käytetty mm. keppijumppakeppejä. Harjoiteltavia taitoja ovat olleet sääntöjen noudattaminen, yhteistyö, koordinaatio ja hahmotus sekä numeroiden ja lukumäärien harjoitteleminen liikunnan keinoin. Samalla on harjoiteltu kehonosia, käsitteitä ja ohjeen kuuntelemista sekä noudattamista. Retkillä lähiympäristöön on vierailtu kasvatuslaatikolla, venesatamassa ja Parkour-puistossa.

 

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Sinisen huoneen aikana on tutkittu erilaisia ilmiöitä ja asioita. Liikenteen ja kulkuneuvojen ääniä on kuunneltu ja yritetty tunnistaa niitä. Mietittiin, miltä tuntui käyttää vain kuuloaistia jonkin asian havainnointiin.

Kulkuneuvojen kokoja, nopeutta, käyttötarkoitusta jne. on vertailtu. On luokiteltu kulkuneuvoja maalla, ilmassa ja vedessä kulkeviin, sekä mietitty, mikä on ajoneuvon ja kulkuneuvon ero. On vertailtu myös uusien ja vanhojen kulkuneuvojen eroja. Tätä asiaa päästiin tutkimaan vielä havainnollisemmin, kun matkustimme bussilla Oulun automuseoon ihastelemaan vanhoja kulku- ja ajoneuvoja. Retki oli monelle elämys, mutta paljon uusia asioita nähtiin ja opittiin: vanhojen autojen materiaalina saatettiin käyttää puuta, niissä saattoi olla kaasulla toimivat lyhdyt lamppuina ja talvella kulkemiseen lisävarusteena olivat sukset, jonka päälle auto nostettiin! Tuttujen automerkkien lisäksi nähtiin oudompiakin merkkejä, kuten Neckar, Ifa ja Vauxhall.

Kulkuneuvon liikkumista on tutkittu rakentamalla itse askarreltuihin kilpa-autoihin ilmapallomoottorit. Pohdittiin, miksi auto lähtee liikkeelle mihinkin suuntaan, ja mikä aiheuttaa liikkeen. Numeroharjoituksia on jatkettu lastaamalla kulkuneuvoihin oikeita matkustajamääriä tai matkatavaroita. Lukujonotaidot, numeromerkit, lukumäärät ja laskeminen ovat tulleet tutuiksi.

Metsämörriretkillä on mm. opeteltu erottamaan luonnon ja kaupungin ääniä, harjoiteltu lukumääriä leikkien ja muodostaen numeromerkkejä luonnonmateriaalista sekä etsitty ötököitä, rakenneltu puusta hämähäkin verkkoa leikkejä varten ja tutkittu luonnon muuttumista syksyisemmäksi.

Nuppusretkeläiset pääsivät kauniissa syksyisessä säässä tekemään digikirjaa Book Creator -ohjelmalla. Kuvauskohteita etsittiin ympäri puistoa, jolloin liikuttua tuli huomaamatta pitkiä matkoja. Oman kulkuneuvon sijoittaminen kuvaan ja kuvaaminen olivat jännittävää ja opettavaista hommaa, ja lisäksi kirjaan tuotettiin tarinaa äänitettynä ja kirjoitettuna. Loppusivulle päästiin piirtämään omaa käden jälkeä.