Saksanpähkinän kuukausitiedote

ELOKUU 2022

Elokuussa palailimme pikkuhiljaa kesän vietosta, ja aloitimme lähes tutulla porukalla. Anne-Marin sijaisena aloitti Riikka, ja saksalainen harjoittelija Caro tutustui toimintaamme kolmen viikon ajan. Toimintakauden projekti, satujen maailma, pääsi hyvään alkuun. Elokuussa nautittiin kesäisistä helteistä ja kovistakin sateista!

Kielten rikas maailma ja ilmaisun monet muodot:

Satuprojekti alkoi kuun alussa perinteisten satujen merkeissä. Vanhat Grimmin sadut tulivat tutuiksi isommille lapsille kuunnellen, keskustellen ja erilaisten tehtävien avulla. Sadut herättivät monenlaisia tunteita ja ajatuksia, joten pohdimme sekä sanoitimme satujen hahmojen ja henkilöiden tuntemuksia ja tekojen syitä. Merkityksiä oudoille sanoille ja sanonnoille on mietitty ja selvitetty yhdessä.

Erilaisiin satuhahmoihin on tutustuttu taiteen ja ilmaisun eri keinoin. Surullisen keijun tarinaan tutustuttiin musiikin ja maalauksen sekä pienen tarinan avulla. Oman kehon hallinta ja kekseliäisyys ovat olleet työkaluina pantomiimileikeissä, joissa on esitetty satuihin liittyviä eläimiä ja hahmoja. Soittimien avulla on tehty äänimaailmaa eri satuolennoille ja näiden liikkumiselle, ja eri satuihin liittyvää musiikkia on kuunneltu ja yritetty tunnistaa, mistä sadusta tai tarinasta on kysymys. Lisäksi on tutustuttu sorminukkeihin sadun tuottamisen ja leikin välineinä.

Tarkemmin olemme tutustuneet satuun Prinsessa Ruususesta sekä suomeksi että saksaksi oppien samalla kyseiseen satuun liittyvää sanastoa, musiikkia ja ominaispiirteitä. Satu on luettu useampana eri versiona, sekä nähty elokuvaversiona. Satua on työstetty laaja-alaisesti: Askartelemalla on tehty ruusuja linnan muurille ja koristeltu omat Ruususen linnat. Askarteluissa harjoitettiin leikkaamista, hahmottamista, sommittelua ja annettiin luovuudelle tilaa. Prinsessa Ruususta on laulettu ja leikitty suomen ja saksan kielillä, ja leikissä on opittu, mitä erilaisia rooleja satuun kuuluu. Vuorotellen on esitetty näitä rooleja, ja harjoiteltu yhteistyötä leikin sujumiseksi. Myös vapaassa leikissä on ollut mahdollista leikkiä roolivaatteilla ja luoda omaa satuleikkiä joko Prinsessa Ruususta mukaillen, tai vapaasti mielikuvitusta käyttäen. Roolivaatteiden lisäksi elämyksellisyyttä ovat tuoneet satuun liittyvä rekvisiitta rukkeineen ja ruusuköynnöksineen.

Isommat lapset ovat saduttaneet sadun Prinssi Rohkeasta, ja harjoitelleet sen näyttelemistä tulevaa Ruususen juhlaa varten. Näytelmän pohjana toimi satu Prinsessa Ruususesta, mutta roolihahmoja ja tapahtumia muuntamalla syntyi uusi satu.

Minä ja meidän yhteisömme:

Satuprojektin punaisena lankana toimivat satutiistait, joissa käsitellään vuorollaan yhtä satua, ja joihin osallistuvat kaikki päiväkotilaiset. Harjoittelemme kuuntelemista ja uppoutumista satujen maailmaan aisteja ja yllätyksiä, mutta myös toistoa hyödyntäen. Satujen maailmaan kuljetaan satuportin kautta ja lauletaan huivien avulla tunnelmaa luoden aina sama alkulaulu. Satujen aarrearkusta löytyy satuun liittyvä vihje, joka johdattaa kuuntelemaan seuraavan sadun, tai saman sadun eri version. Ensimmäisenä satuna on ollut Prinsessa Ruusunen. Satutuokion tavoitteena on myös luoda yhteisöllisyyttä yhteisten tapojen, ja yhdessä kuuntelemisen ja tekemisen kautta. Kaikkien lasten ajatukset ja sadun herättämät tunteet huomioidaan, ja niitä käsitellään yhdessä.

Prinsessa Ruususen ja sadun ”hyvien ja pahojen” hahmojen kautta olemme käsitelleet erilaisia tunteita, ja mitä ne aiheuttavat meissä. On pohdittu mikä tuntuu hyvältä ja pahalta, ja harjoiteltu tunteiden

sanoittamista. On myös opeteltu tunnistamaan omia ja kavereiden vahvuuksia – Prinsessa Ruusunenhan sai lahjaksi haltijoilta paljon hyviä ominaisuuksia.

Esikoululaiset ovat aloittaneet yhteisen eskarin Montessorien eskarilaisten kanssa tutustumalla toisiinsa, eskareiden oikeuksiin ja tehtäviin, eskarikirjaan ja sen hahmoihin. Paljon on tuttua tekemistä, mutta paljon myös uutta huomioitavaa, muistettavaa ja opittavaa. Tavoitteena on ollut sisäistää eskarilaisen rooli ja vahvistaa omaa itsetuntoa ja -luottamusta löytäen omat vahvuutensa uutena eskarilaisena, sekä oppia omista välineistä huolehtimista. Tehtäviin keskittyminen ja ohjeiden kuunteleminen ovat myös oppimistavoitteina. Kuun lopussa pääsivät eskarilaisten vanhemmat kuulemaan kaikkeen eskaritoimintaan liittyvästä omassa vanhempainillassaan.

Kasvan, liikun ja kehityn:

Kesän jälkeen pihaleikit ovat jatkuneet päiväkodin pihalla. Uutena innostuksen aiheena on ollut sählyn pelaaminen ja kiipeily. Hippaleikit ovat kestosuosikki, joita leikitään ulkoiluaikana ja jumpissa. Niissä on hyvä kertailla yhteisten sääntöjen luomista ja noudattamista, sekä harjoitella pettymysten sietämistä.

Jumppaa on pidetty sekä ulkona puistossa että Osykin jumppasalissa. Sadut ovat toimineet innostajina erilaisiin liikuntaharjoituksiin ja leikkeihin. On liikuttu eri perusliikuntataitoja ja mielikuvitusta hyödyntäen satuhahmojen tavoin, harjoitettu nopeutta, tilanhallintaa ja ketteryyttä sekä huomiokykyä erilaisin satuihin liittyvin hippaleikkimuunnelmin sekä opittu malttia ja kehonhallintaa kiinniottajan jähmetettyä paikoilleen pelastajan tuloon asti.

Lähiympäristöä on hyödynnetty liikkumisessa totuttuun tapaan. Parkourpuistossa on vierailtu, samoin tehty kävelyretkiä Hollipuistoon kasvatuslaatikolle ja totta kai käytetty uutta baanaa matkalla metsämörrimetsään!

Tutkin ja toimin ympäristössäni:

Elokuun alussa jännitettiin, mitä satoa kasvatuslaatikolta löytyy. Aluksi päästiin maistelemaan vain kurkkuja, mutta pian nostettiin jo perunatkin perinteeksi muodostuneiden perunaröstien tekoa varten. Se vasta olikin jännittävää, multa vain lensi, kun kaivettiin peruna-aarteita laatikosta, ja yhteisvoimin vetämällä saatiin perunan varret kiskottua ylös. Tomaattien kypsymistä vielä toivotaan ja odotellaan! Myös viinimarjapensaan antimia käytiin keräämässä pienimpien sekä eskareiden voimin. Satoa saatiin reilusti, vaikka osa marjoista menikin parempiin suihin